Hvad betyder Namaste? – Spørgsmål stillet i klinikken og yogalokalet

Hvordan kan det egentligt være, at vi slutter Yoga af med at samle hænderne foran brystet og sige ” Namaste” og hvad betyder Namaste for dig, Lisbeth?

 Jeg kan huske, da jeg begyndte at dyrke yoga. Det føltes lidt fremmed for mig at sidde og udtale ord på sanskrit, fordi det netop bare var ord, jeg ikke kendte betydningen af. Men jeg kan huske, at det føltes som en smuk gestus at sige Namaste – at det var rart at samle opmærksomheden i og fra hjertecenteret.

Ordet Namaste stammer fra det efter sigende ældste sprog, sanskrit. Det er en sammenskrivning, der betyder, ”jeg bøjer mig for dig” eller ”det guddommelige i mig , ærer det guddommelige i dig”.

Du hører mig sige ordet Namaste sidst i en yogaklasse. Ordet bliver brugt som en kærlig og respektfuld gestus. Når vi udfører Namaste, gør vi det ofte ved at samle hænderne foran brystet foran hjertechakraet, hjertecenteret. Vi fører hænderne op til punktet mellem øjenbrynene op til det tredje øje, pandechakraet. Herefter bøjer vi os let fremad for igen at komme op og føre hænderne tilbage til hjertecenteret, det er en måde at være særlig respektfuld på. Vi siger ofte ordet Namaste, når vi udfører gestussen.

Nogle gange samler vi bare hænderne ved hjertechakraet og hilser Namaste.

Namaste og den tilhørende gestus kan du også bruge, når du vil takke dig selv efter en yogapraksis, eller når du vil hilse på en.
Namaste kan siges som en velkomsthilsen og siges sidst i en yogaklasse som en taknemmelighed.

Jeg oplever, at der er en særlig opmærksomhed og centrering – et særligt nærvær, når jeg samler hænderne foran hjertet <3

Kunne du tænke dig at dyrke yoga på et lille luksushold med tid til fordybelse så se her

Har du lyst til at lave denne her lille opmærksomhedsøvelse ?

Har du lyst til at prøve en lille opmærksomhedsøvelse, så sæt dig på en stol med fødderne godt placeret i underlaget.

  • Find ind i en siddende stilling, der passer dig godt.
  • Placer dine samlede håndflader foran hjertet. Mærk dine tommelfingre hvile ind mod hjertet og luk dine øjne, hvis det føles behageligt.
  • Træk nu roligt vejret ind gennem næsen og ånd langsomt ud gennem næsen.
  • Rolige og dybe vejrtrækninger med opmærksomheden rettet ind efter.
  • Følg indåndingen og udåndingen.
  • Mærk hvordan du kan tillade din vejrtrækning at fylde i din mave og dit bækken – i hele kroppen.
  • I udåndingen kan du slippe al overflødig spænding.
  • Ret nu opmærksomheden ind i dit hjerte.
  • Du kan blive her lige så længe du har lyst.

♥ Namaste – ønsker dig en berigende dag ♥

Del gerne
Share on FacebookShare on LinkedInEmail this to someoneTweet about this on Twitter

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *